# P2P Jamstack

معرفی فریم ورک ساخت پلتفرم های آنلاین مبتنی بر

  • GunDb : P2P Client side database
  • VuePress : Vue + Markdown Static site generators

# ویدیو نحوه نوشتن و اپدیت مطالب



# جم استک : معرفی و آموزش استفاده

روش های سنتی طراحی وب ،اجزا اصلی سیستم به بخش های کوچکتری شکسته میشوند و هر بخش وظیفه ای خاص را انجام می دهد .مثلا در روش MVC ، سیستم ای مثل وردپرس و لاراول ،اطلاعات ابتدا از دیتابیس فراخوانده می شوند ،لاجیک های بیزینس اعمال و از طریق قالب های از پیش تعریف شده ،صفحه نهایی ساخته و سپس به سمت مرورگر ارسال میشوند و چنین فرآیندی برای هر درخواستی که به سمت وب سرویس ارسال میشود تکرار میشود !

در این روش که در مدل های گسترده تر به بخش های بک اند ،API و فراند اند تبدیل میشود .هر بخش وظایفی جدا دارد و از طریق روشی مشترک ،‌اطلاعات بین میکرو سرویس های تبادل میشود .

در چنین متد های طراحی وب سرویس ،همواراه وب سرویسی باید فعال باشد تا فراآید گرفتن و پردازش اطلاعات را انجام دهد و به طبع ،با بزرگتر شدن شبکه و درخواست کنندگان ،نیاز به سرور های گرانتر و قدرتمند تر بیشتر میشود وهزینه نگه داری وب سرویس نیز بیشتر !

مقدمه بالا ،معمولا به اسم روشی سنتی یاد میشود که از روزهای ابتدای تولد وب تقریبا به همین صورت بوده

ولی در زمان حاظر ،مرورگر ها تبدیل به چیزی شبیه به یک سیستم عامل جدا شده اند و توسعه دهنده وب ،به راحتی می تواند از طریق کدهای js با منابع سخت افزاری کلاینت کاربر تعامل کند و داده های سنگین را خیلی سریع پردازش کند !

مفهوم جمع استک ،در اصل نوعی تعریف دوباره اجزای اصلی وب سرویس ها ،به کمک تکنولوژی های مدرن وب است با این فرض اولیه که تا جای ممکن ، وب سرویس کاملا به صورت کلاینت ساید اجرا شود.

قالب های HTML ابتدا توسط استاتیک سایت جنرتور تولید میشود،وارد شبکه CDN جهانی میشوند

و هر بار ،کاربر نیاز به صفحه ای داشته باشد ،با دانلود فایل های ضروری که شامل html + css + js است ،وب سرویس را به طور کامل در مرورگر اجرا میکند . بدون هیچ نیازی به سرور مرکزی برای هموراه آنلاین بودن.

در مهفوم جم استک وظیفه ی داده های دینامیک به کمک API ها گذاشته می شوند ،ولی معماری همواره باید به صورتی باشد که حداقل نیاز به API باشد تا وب سرویس بتواند بدون نیاز به سرور ،به صورت کامل اجرا شود .

که البته یکی از نقطه ضعف های اصلی وب سرویس های جم استک نیز همین API است ،

به کمک دیتابیس های P2P تا درصد زیادی می تواند این مشکل را رفع کرد ،با این نگاه اگر داده های استاتیک وب سرویس به کمک دی ان اس جهانی توضیع میشود .

وظیفه ی داده های دینامیک دیتابیس های p2P گذاشته می شود ،با این ترکیب ،هرصفحه وب ،‌می تواند توانایی های کامل یک نرم افزار اجرایی کامل را انجام دهد

ابتدا مدیر ،کانت ها ،‌قالب ها و ساختار کلی سایت را به کمک استاتیک سایت جنرتور ها پیاده سازی و اجرا می کند

و هر بار دیوایسی درخواست اجرای آن صفحه را اجرا کند ،‌می تواند به کمک دیتابیس های p2p و کوری های گراف ،یک وب سرویس کامل را اجرا کند !

تفاوت دیتابیس های p2p در این است که بر خلاف ،مدل های کلاسیک ،هر کلاینت ،خود نیز بخشی از شبکه توزیع داده میشود و با بزرگ تر شدن شبکه کاربری ،خود مصرف کنندگان بخشی از بار ترافیکی و همچنین آپتایم بودن شبکه را انجام می دهند

با ترکیب دو دیدگاه بالا ،وب سرویس ها تا جای ممکن بهینه تر و هزینه نگه داری منابع نیز بسیار کمتر میشود

کد بیس ها یکی میشوند .

و وظیفه ی سرور ،به یک سرور سیگنالینگ تبدیل میشود که هماهنگی های درون شبکه تبدیل میشود که دردسر های نگه داری خیلی کمتری دارند ،اصطلاحا به صورت فانوس دیده می شوند

هر وقت کاربری وارد شبکه شد ،‌به بقیه اعضای شبکه ،اطلاع می دهد وکاربر ها می توانند به صورت مستقیم با هم تعامل کنند !

در این جالت اگر سرور سیگانیلگ داون شود ،برای وب سرویس مشکلی پیش نمی یآید ،اطلاعات دینامیک در مرورگر کاربر ذخیره میشوند و با برگشت وب سرور ،دیتاها دوباره سینک میشوند !

# جم استک با VuePress

# معرفی مارک داون

# معرفی GunDb

# دیتابیس های گراف

# دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه باید عضو شوید.

این بخش در حال توسعه است و هنوز قابلیت اجرایی ندارد !!!.


پروفایل کابری

نام شما :

کلید عمومی شما :

 



    آخرین ویرایش: 1401/01/12 09:17:23